Ga verder naar de inhoud

De hoofd-hart verbintenis

Veel organisaties focussen puur op ratio: sterke analyses, strategische plannen en concrete doelstellingen. Maar bij The Kind Kids willen we verder gaan. Wij geloven dat dromen verder reiken dan denken. Dromen brengen hoofd en hart samen en verbinden ons met wat we écht voelen. Pas wanneer mensen zich iets kunnen voorstellen, komen ze in beweging. 

Daarom helpen we bij The Kind Kids organisaties verder te dromen dan wat ze al kennen. Want door rationele beperkingen los te laten en de emotionele laag aan te boren, ontstaan er nieuwe mogelijkheden. Zodra onze harten openstaan voor verbeelding, kunnen we samen breder en vrijer dromen. In onze workshops creëren we bewust ruimte voor verbeelding. Zo ontstaan de mooiste mentale ankers die later nieuwe ideeën vormgeven, die sterke storytelling voeden. Ooit afgevraagd waarom de iconische toespraak “I have a dream…” van Martin Luther King Jr. zo sterk resoneerde wereldwijd?

Dromen is serious business

Wij weten hoe belangrijk ‘t is om te dromen en zijn getraind om die paden te effenen en anderen met je mee te laten dromen. Klinkt dit te zweverig? Ervaring leert ons nochtans dat verbeelding leidt tot de beste actieplannen. Zo daagde Shaved Monkey (verhalenverteller van The Kind Kids) tijdens de Future Generations Conference jongeren uit om hun toekomst te verbeelden. Tijdens een liggende meditatie visualiseerden ze toekomstbeelden. Deze oefening verbond hen op hartsniveau, waarna ze samen experimenten vormgaven om hun dromen te realiseren. Collectieve verbeelding is een van de krachtigste instrumenten voor veranderaars.

Een ander voorbeeld is de branding voor Leuven Europese Culturele Hoofdstad, waarbij Shaved Monkey de Leuvense kandidatuur op de rails hielp met een gloednieuwe naam en opvallende identiteit. Maar ook voor de Green Deals in Vlaanderen, waar abstracte ideeën over duurzaamheid tastbaar werden dankzij de ontwikkeling van een krachtige beeldtaal. En dan is er nog VITO Nexus, samen met hen creëerden we metaforen die complexe kennisuitwisseling toegankelijker maken.

Hoezo, de toekomst bestaat niet?

“Dromen klinkt goed, maar daar heb ik geen tijd voor!” Toch is het juist die tijd waarmee je de toekomst kan vormgeven. Want … wat als de toekomst niet vaststaat?  We creëren die zelf door te dromen en door kleine acties die we elke dag ondernemen.

We geven die zelf vorm door te dromen. Door kleine acties die we dag in dag uit ondernemen. Zo wordt een droombeeld stilaan realiteit. Zo ontstaat de toekomst. Je kan dus targets nastreven binnen een toekomstbeeld dat ogenschijnlijk vaststaat. Of je kan verbeelding inzetten om je organisatie te herdenken, om actief één van de mogelijke toekomstbeelden na te streven. Daarna kunnen branding en storytelling je helpen om ook alle collega’s, je netwerk en klanten aan boord te krijgen van jouw verhaal. Met andere woorden: starten met dromen zorgt ervoor dat je je eigen toekomst in handen neemt, in plaats van te wachten voordat iemand anders – of de status quo – die voor je invult.

Het ontastbare tastbaar maken

Bij The Kind Kids ondersteunen we changemakers door hun dromen uit de abstractie te halen en ze om te zetten in beelden die verandering mogelijk maken. Verbeelding helpt ons de sprong te maken naar een betere toekomst.

Tien jaar geleden vroegen mensen zich af waarom je zou inzetten op thema's als duurzaamheid. Vandaag weten we dat verandering noodzakelijk is, maar de vraag blijft: hoe brengen we die dromen in de praktijk? Het antwoord ligt in de kracht van verbeelding. Verbeelding is geen luxe, maar een plicht. Het is de sleutel tot verandering en de weg naar een betere wereld. Bij The Kind Kids zetten we in op wilde fantasie om zo samen met veranderaars te bouwen aan een alternatieve toekomst.

Verbeelding vandoen?